News

Aarsleff Rail tar i bruk ny hybridteknologi på jernbaneprosjekter

 Aarsleff Rail har tatt et viktig skritt mot å redusere miljøpåvirkningen fra jernbanearbeid. Vi har investert i en ny Huddig 1370T hybridmaskin, som allerede er i drift på BaneDanmarks elektrifiseringsprogram. 

Vi er blant de første virksomhetene i Danmark som kan tilby denne typen maskin – og enda en er allerede på vei, slik at vi kan utnytte fordelene på flere prosjekter i både Danmark, Norge og Sverige. 

Den nye Huddig 1370T er utstyrt med et 44 kWh batteri på 90 volt og kan kjøre opptil fem timer på ren strøm når vi monterer kjøreledning – som er maskinens primære oppgave. 

Fordeler for miljø og arbeidsmiljø

  • Mindre støy og færre vibrasjoner 
  • Redusert CO₂-utslipp 
  • Ingen luktplager 

Hybridteknologien er spesielt godt egnet til prosjekter hvor vi kan bidra til reduksjon av CO₂-utslipp og støy, eller der det av hensyn til arbeidsmiljøet stilles krav om drift uten forbrenningsmotor. 

Denne investeringen gjør det mulig for oss å velge en driftsform som i større grad tar hensyn til både miljø og arbeidsmiljø på prosjekter i Danmark, Norge og Sverige.