News

Aarsleff Rail forlenger anleggsforvaltnings kontrakt med DSB

Aarsleff-gruppen har de siste fem årene hatt ansvar for vedlikehold og service av bygninger og tekniske installasjoner på mer enn 400 stasjoner i Danmark. Kontrakten med DSB forlenges nå med ytterligere to år

Oppgavene er varierte, men samlet sett handler det om å sikre at passasjerene på de over 400 DSB-stasjonene over hele Danmark blir møtt med innbydende avgangshaller og plattformer. Kontrakten omfatter blant annet utskifting av belysning slik at energiforbruk og lysnivå møter dagens krav, samt en beredskapsplan som sikrer billettautomaters funksjon og reparasjoner.

Et bredt spekter av oppgaver

Oppgavene er bare noen av de som Aarsleff Rail A/S, med god hjelp fra søsterselskapet Wicotec Kirkebjerg A/S, har utført for DSB de siste fem årene, og hvor DSB nå har benyttet anledningen til å forlenge kontrakten med ytterligere to år.

Anleggskontrakter er ett godt supplement til vår prosjekt tunge virksomhet, og vi er glade for at vi kan fortsette det gode samarbeidet med DSB. Arbeidsoppgavene våre er svært varierte, alt fra vedlikehold av elektriske anlegg til skadedyrbekjempelse og døgnkontinuerlig bemanning av vaktsentralen. For oss handler det om å levere god og rask service til DSB og passasjerene, uavhengig av hvor stasjonen befinner seg, sier Thomas Kristens, Avdelingsdirektør for Anlegg og infrastruktur for Aarsleff Rail Danmark.

Det gode samarbeidet fortsetter

Aarsleff Rail og Wicotec Kirkebjerg har i dag cirka 50 teknikere tilknyttet kontrakten. Det gjelder blant annet teknikere med bakgrunn som elektrikere og VVS-teknikere, men også spesialutdannede medarbeidere som evner å løse de unike oppgavene i DSBs egne systemer, som billettautomater og overvåking. I tillegg har de to selskapene cirka 25 administrativt ansatte klare i servicesenteret, som også håndterer telefonhenvendelser fra de mange daglige brukerne på stasjoner over hele landet.

«Våre dyktige medarbeidere fungerer i flere roller som DSBs representanter overfor togpassasjerene, og de forstår viktigheten av å levere god og personlig service. I tillegg har vi en stor og dedikert organisasjon spredt over hele landet, slik at vi er godt posisjonert til å betjene DSBs bygg og infrastruktur på en profesjonell måte og utnytte vår sterke kompetanse innen tekniske installasjoner, sikkerhet, digitalisering og styring,» sier Thomas.

Forlengelsen av kontrakten gir dermed mulighet til å fortsette å levere den tjenesten som DSBs kunder forventer.

«DSBs løfte til kundene er at de skal ha en trygg reise. Sikkerhet krever blant annet at plattformene fremstår som rene og imøtekommende, og at belysningen på stasjonen fungerer. Med denne utvidelsen kan vi fortsette arbeidet med å forbedre stasjonene våre og sikre at de oppfyller de høye kravene vi har satt,» sier Lars Gøtke, direktør i DSB Eiendom.

Kontakt: Avdelingsdirektør for Anlegg og infrastruktur, Thomas Kristensen, +45 23 49 44 71